Головна / Оголошення / Головне управління ДПС у Дніпропетровській області (Криворізький регіон) інформує щодо податкового законодавства

Головне управління ДПС у Дніпропетровській області (Криворізький регіон) інформує щодо податкового законодавства

Про реєстрацію касира для програмного РРО

Головне управління ДПС у Дніпропетровській області повідомляє. 

Суб’єкт господарювання може проводити розрахункові операції на ПРРО самостійно або визначати уповноважених осіб (касирів).

Особа може здійснювати розрахункові операції на ПРРО з використанням електронного підпису такої особи/електронної печатки суб’єкта господарювання, на якого зареєстровано ПРРО, після внесення даних про сертифікати до Реєстру програмних РРО за умови дійсності відповідного сертифіката відкритого ключа.

Розрахункові операції на ПРРО можуть проводити лише ті особи, сертифікати електронних підписів та/або печаток яких внесені до Реєстру щодо такого ПРРО.

Дані сертифікатів електронних підписів та/або печаток, що використовуються ПРРО, вносяться до Реєстру програмних РРО на підставі поданих суб’єктами господарювання в електронній формі повідомлень про надання інформації щодо кваліфікованих/удосконалених сертифікатів відкритих ключів, які застосовуються в ПРРО за формою № 5-ПРРО.

Електронні форми повідомлень J1391802/F1391802 розміщені за посиланнями:

https://tax.gov.ua/data/material/000/006/58768/Forms_servis_yur.htm;

https://tax.gov.ua/data/material/000/006/58768/Forms_servis_fiz.htm.

Повідомлення можна подати, використовуючи програмне забезпечення Електронного кабінету, або будь-яке інше програмне забезпечення, наявне у суб’єкта господарювання.

Корисна інформація вчасно

Шановні друзі!

Вчасно отримана інформація легко вирішує нагальні питання.

Команда Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (далі – ГУ ДПС) щодня поповнює контент субсайту та своїх сторінок у соціальних мережах.

Тож, щоб бути завжди у курсі актуальних змін податкового законодавства, порядку застосування його положень у практичній площині, результатів роботи та важливих подій у діяльності податкової служби, приєднуйтесь до наших інформаційних ресурсів та користуйтесь ними:

- YouTube канал https://www.youtube.com/@user-fd3qf9tm4x;

- Сторінка в Facebook https://www.facebook.com/tax.dnipropetrovsk;

- Субсайт ГУ ДПС https://dp.tax.gov.ua/.

Декларуєте новий об’єкт нерухомості – вірно застосовуйте розмір мінімальної заробітної плати!

Головне управління ДПС у Дніпропетровській області нагадує, що ДПС повідомила про одну з поширених помилок, яку допускають платники податків під час складання податкової декларації з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки (далі – Декларація), а саме: невірне застосування розміру мінімальної заробітної плати під час декларування «нового» об’єкту нерухомого майна.

Наслідком такої помилки є завищення податкового зобов’язання з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, так як в Україні зберігається тенденція із збільшення розміру мінімальної заробітної плати протягом календарного року.

Зауважуємо, що Декларація заповнюється з урахуванням приміток, які містяться у самій формі Декларації та додатків до неї, що затверджена наказом Міністерства фінансів України від 10 квітня 2015 року №408 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 10 листопада 2022 року № 371).

Так, у колонці 15 додатків І та ІІ Декларації зазначається розмір мінімальної заробітної плати, встановлений законом про Державний бюджет України на 01 січня звітного (податкового) року. 

Наприклад,

юридична особа набула права власності на об’єкт нерухомого майна у листопаді 2022 року та не пізніше 20 грудня 2022 року зобов’язана задекларувати такий об’єкт;

розмір мінімальної заробітної плати на 1 січня 2022 року встановлено у розмірі 6 500 грн та з 1 жовтня 2022 було його змінено на 6 700 грн;

під час декларування такого об’єкта юридична особа повинна застосувати мінімальну заробітну плату у розмірі 6 500 гривень.

Отже, у разі набуття права на об’єкт нерухомого майна протягом календарного року або ж декларування таких об’єктів за попередні звітні роки, розмір мінімальної заробітної плати зазначається в Декларації виключно у розмірі, який встановлено на 01 січня звітного (податкового) року, а не на момент складання (подання) Декларації платником податків.

За листопад 2023 року подається оновлена форма декларації з акцизного податку

Головне управління ДПС у Дніпропетровській області звертає увагу, що з 05.10.2023 набрали чинності накази Міністерства фінансів України:

- від 28.07.2023 № 414 «Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства фінансів України» (далі – наказ № 414), зареєстрований в Міністерстві юстиції України 14 серпня 2023 року № 1396/40452;

- від 18.08.2023 № 444 «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 28 липня 2023 року № 414» (далі – наказ № 444), зареєстрований в Міністерстві юстиції України 22 серпня 2023 року № 1465/40521, які опубліковані в Офіційному віснику України від 05.10.2023 № 81.

Метою прийняття наказів № 414 та №444 є приведення у відповідність форми декларації з акцизного податку і Порядку її заповнення та подання, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 23.01.2015 № 14 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 26.09.2016 № 841) (далі – наказ № 14) до вимог Податкового кодексу України, з урахуванням змін, внесених Законом України від 12 січня 2023 року № 2888-ІХ, щодо:

- можливості здійснення платежів за серією (за наявності) та номером паспорта лише для громадян України, до паспортів яких внесена відмітка, що свідчить про наявність права здійснювати будь-які платежі за серією (за наявності) та номером паспорта;

- приведення термінології наказу № 14 у відповідність до законодавства у сфері платіжних послуг.

Одночасно приведено у відповідність положення наказу № 14 та його назви у відповідність до статті 223 Податкового кодексу України.

Відповідно до положень пункту 46.6 статті 46 Податкового кодексу України, нові форми декларацій (розрахунків) застосовуються для складання звітності за податковий період, що настає за податковим періодом, у якому відбулося їх оприлюднення.

Таким чином, застосування оновленої форми декларації з акцизного податку, з урахуванням змін, внесених наказами Мінфіну №№ 414, 444, починається з 01 грудня 2023 року, яка подається за звітний (податковий) період – листопад 2023 року.

Фізичні особи мають можливість скористатись сервісом «Калькулятор обчислення плати за землю з фізичних осіб»

Головне управління ДПС у Дніпропетровській області нагадує, що за допомогою сервісу «Калькулятор обчислення плати за землю з фізичних осіб» можливо швидко та просто визначити розмір плати за землю з фізичних осіб (земельного податку та орендної плати за землю державної та/або комунальної власності).

Детальніше щодо визначення розміру плати за землю з фізичних осіб  на вебпорталі ДПС України за посиланням https://tax.gov.ua/calculator/land 

До уваги платників податку на прибуток!

Головне управління ДПС у Дніпропетровській області повідомляє, що коригування фінансового результату до оподаткування по операціях щодо придбання/продажу товарів, робіт та послуг, проведених з окремими категоріями нерезидентів, здійснюється згідно з нормами пп. 140.5.4 та 140.5.51 п. 140.5 ст. 140 Податкового кодексу України (далі – Кодекс).

Відповідно до норми пп. 140.5.4 п. 140.5 ст. 140 Кодексу фінансовий результат податкового (звітного) періоду збільшують на суму 30 % вартості товарів, у тому числі необоротних активів (крім активів з права користування за договорами оренди), робіт та послуг (крім операцій, зазначених у п. 140.2 та пп. 140.5.6 п. 140.5 ст. 140 Кодексу, та операцій, визнаних контрольованими відповідно до ст. 39 Кодексу), придбаних у:

- нерезидентів (у тому числі пов’язаних осіб – нерезидентів), зареєстрованих у державах (на територіях), включених до переліку держав (територій), затвердженого КМУ відповідно до пп. 39.2.1.2 пп. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 Кодексу (постанова КМУ від 27.12.2017 № 1045);

- нерезидентів, організаційно-правова форма яких включена до переліку, затвердженого КМУ відповідно до підпункту «г» пп. 39.2.1.1 пп. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 Кодексу, які не сплачують податок на прибуток (корпоративний податок), у тому числі податок з доходів, отриманих за межами держави реєстрації таких нерезидентів, та/або не є податковими резидентами держави, в якій вони зареєстровані як юридичні особи (постанова КМУ
 від 04.07.2017 № 480).

Підпунктом 140.5.51 п. 140.5 ст. 140 Кодексу передбачено, що аналогічні коригування здійснюються при реалізації товарів, у тому числі необоротних активів, робіт та послуг (крім операцій, визнаних контрольованими відповідно до ст. 39 Кодексу), на користь нерезидентів вищезазначених категорій юрисдикцій (абз. 2 та 3 пп.140.5.51 п. 140.5 ст. 140 Кодексу).

Разом з тим дані вимоги не застосовуються, якщо операція не є контрольованою та сума таких витрат підтверджується платником податку за цінами, визначеними за принципом «витягнутої руки» відповідно до процедури, встановленої ст. 39 Кодексу, але без подання звіту.

Крім того, передбачено:

- якщо ціна придбання перевищує ціну, визначену за принципом «витягнутої руки» відповідно до процедури, встановленої ст. 39 Кодексу, коригування фінансового результату до оподаткування здійснюється на розмір різниці між вартістю придбання та вартістю, визначеною, виходячи з рівня ціни, визначеної за принципом «витягнутої руки»;

- якщо ціна реалізації є нижчою за ціну, визначену відповідно до принципу «витягнутої руки», встановленого ст. 39 Кодексу, коригування фінансового результату до оподаткування здійснюється на розмір різниці між вартістю, визначеною, виходячи з рівня ціни, визначеної за принципом «витягнутої руки», та вартістю реалізації.

Так, при перевищенні цін у разі придбання або заниженні цін при реалізації товарів, робіт та послуг, визначених пп. 140.5.4 та 140.5.51 п. 140.5 ст. 140 Кодексу, порівняно з цінами, визначеними відповідно до принципу «витягнутої руки», платник податку має право здійснити коригування відповідно до пп. 39.5.4 п. 39.5 ст. 39 Кодексу, або таке коригування може бути здійснено до медіани діапазону цін (рентабельності) на підставі перевірки контролюючого органу.

При цьому коригування здійснюється на розмір різниці між фактичною вартістю придбання або продажу товарів (робіт та послуг) та вартістю, визначеною виходячи з рівня ціни, визначеної за принципом «витягнутої руки», і таке коригування може бути як меншим за 30 % вартості товарів, у тому числі необоротних активів, робіт та послуг придбаних (реалізованих) у відповідних операціях, так і більшим.

Фінансовий результат до оподаткування збільшується на всю суму вартості товарів, у тому числі необоротних активів, робіт та послуг, визначених пп. 140.5.4 та 140.5.51 п. 140.5 ст. 140 Кодексу як придбаних, так і реалізованих на користь нерезидентів, зазначених вище категорій, якщо такі операції не мають ділової мети.

Слід зауважити, що коригування (збільшення) фінансового результату до оподаткування можливе тільки за підсумками податкового (звітного) року, коли остаточно ідентифікуються господарські операції як контрольовані або неконтрольовані, з дотриманням вимог пп. 39.2.1.7 пп. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 Кодексу.

Крім цього, для цілей обґрунтування суми витрат (доходів) за операціями, передбаченими пп. 140.5.4 та 140.5.51 п. 140.5 ст. 140 Кодексу, платник податків має задокументувати як сукупність документів або єдиний документ, складений у довільній формі, інформацію, визначену у пп. 39.4.6 п. 39.4 ст. 39 Кодексу, в обсязі, необхідному для оцінки платником податку та контролюючим органом відповідності рівня ціни або показника рентабельності відповідної операції (операцій) принципу «витягнутої руки». Обсяг інформації, зазначеної в такій документації, можна вважати достатнім, якщо платник податків належно обґрунтував рівень ціни або показник рентабельності відповідної операції (операцій) за найбільш доцільним методом, визначеним пп. 39.3.1 п. 39.3 ст. 39 Кодексу.

Обґрунтування, що суму витрат (доходів) підтверджено за цінами, визначеними за принципом «витягнутої руки» відповідно до процедури, встановленої ст. 39 Кодексу, надається платником на запит контролюючого органу під час проведення документальної перевірки за звітний період, за підсумками якого платником податку прийнято рішення про незбільшення фінансового результату, або на запит контролюючого органу відповідно до п. 73.3 ст. 73 Кодексу.

Додатково звертаємо увагу, що зазначені питання висвітлені в Узагальнюючій податкової консультації щодо застосування окремих положень статті 39 Податкового кодексу України, у тому числі під час коригування фінансового результату до оподаткування на підставі пп. 140.5.4, 140.5.51 та 140.5.6 п. 140.5 ст. 140 Кодексу, яка затверджена наказом Міністерства фінансів України від 14.05.2021 № 266.

Щодо уточнюючої податкової звітності з плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки

Головне управління ДПС у Дніпропетровській області звертає увагу платників плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.

З метою практичної допомоги та недопущення помилок платниками податків при складанні уточнюючої податкової звітності з плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, у зв'язку з набранням чинності Закону України від 11 квітня 2023 року № 3050-ІХ на вебпорталі ДПС розміщено приклади заповнення такої звітності, які можна знайти за посиланнями:

https://tax.gov.ua/baneryi/onlayn-navchannya/podatok-na-neruhome-mayno/yuridichni-osobi/podatkova-zvitnist/poryadok-skladennya-ta-vnesennya-zmin/697063.html 

https://tax.gov.ua/baneryi/onlayn-navchannya/plata-za-zemlyu/yuridichni-osobi/podatkova-zvitnist/poryadok-skladennya/694810.html.

Сплата єдиного внеску гарантує працівникам соціальний захист

Головне управління ДПС у Дніпропетровській області звертає увагу, що страховий стаж і сплата єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (єдиний внесок) гарантують працівникам соціальний захист: оплату лікарняних, допомогу на випадок безробіття, нещасного випадку на роботі чи професійного захворювання, пенсію. Перевірте оформлення трудових відносин, своєчасність і повноту сплати страхових внесків, свій страховий стаж.

Страховий стаж – це період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов’язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок. Єдиний внесок поєднує в собі обов’язкові внески на пенсійне страхування, страхування від безробіття, від тимчасової втрати працездатності та від нещасного випадку на роботі чи професійного захворювання.

Якщо роботодавець (підприємство, фізична особа або фізична особа-підприємець) має найманих працівників, він зобов’язаний щомісяця сплачувати за них єдиний внесок. Стандартна ставка єдиного внеску для переважної більшості платників становить 22 % від бази нарахування (заробітної плати, винагороди за виконання робіт або надання послуг).

Що робити, якщо в Електронному кабінеті невірно вказана адреса фізичної особи?

Головне управління ДПС у Дніпропетровській області повідомляє. 

Популярний сервіс ДПС Електронний кабінет в процесі функціонування взаємодіє з іншими інформаційно-комунікаційними системами ДПС, зокрема з Державним реєстром фізичних осіб-платників податків (далі – Державний реєстр). Порядок та процедури реєстрації в Державному реєстрі регламентовані Положенням про реєстрацію фізичних осіб у Державному реєстрі фізичних осіб-платників податків, затвердженим наказом Міністерства фінансів України 29.09.2017 № 822 (із змінами та доповненнями), зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25.10.2017 за № 1306/31174 (далі – Положення № 822).

Відповідно до вимог Положення № 822 дані до Державного реєстру вносяться на підставі Облікової картки платника податків за ф. № 1 ДР або Заяви про внесення змін до Державного реєстру фізичних осіб-платників податків за ф. № 5 ДР (далі – Заява № 5ДР), наданих фізичними особами до контролюючих органів.

Таким чином, якщо в Електронному кабінеті у вкладці «Загальна інформація про платника» меню «ЕК для громадян» наявні розбіжності реєстраційних даних (адреса реєстрації та фактичного проживання), то фізична особа може оновити інформацію в Державному реєстрі шляхом надання Заяви № 5ДР.

Зробити це нескладно за допомогою Електронного кабінету.

  Крок 1 

Увійдіть до приватної частини Електронного кабінету (за посиланням  https://cabinet.tax.gov.ua або через вебпортал ДПС). Доступ до приватної частини Електронного кабінету надається після проходження користувачем електронної ідентифікації онлайн з використанням кваліфікованого електронного  підпису будь-якого Кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг, через Інтегровану систему електронної ідентифікації – id.gov.ua (MobileID та BankID), за допомогою Дія Підпис або «хмарного» кваліфікованого електронного підпису.

  Крок 2 

Зайдіть до меню «ЕК для громадян», оберіть розділ «Заява про внесення змін до ДРФО (5 ДР) та натисніть «Створити».

 

Крок 3 

Внесіть необхідні дані. Прикріпіть скановані копії необхідних документів у «Додатки». Перевірте наявність та правильність заповнення реквізитів, натиснувши «Перевірити».

  Крок 4 

Збережіть документ та підпишіть його за допомогою КЕП. Натисніть «Відправити».

  Крок 5 

Повідомлення про отримання документу та результати обробки Заяви № 5ДР можна перевірити у меню «Вхідні/вихідні документи». У разі необхідності повідомлення можна завантажити у форматі pdf.

Звертаємо увагу, що для зручності платників на офіційній сторінці вебпорталу ДПС України у розділі «Онлайн-навчання» (за посиланням https://tax.gov.ua/baneryi/onlayn-navchannya) розміщені роз’яснювальні текстові, презентаційні та відео матеріали з питань роботи в Електронному кабінеті.

Визначення загального МПЗ фізичним особам, які не зареєстровані як ФОПи, здійснюється контролюючими органами

Головне управління ДПС у Дніпропетровській області нагадує, що Законом України від 30 листопада 2021 року № 1914 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень» для платників податків – фізичних осіб, у яких у власності та/або користуванні (оренді, суборенді, емфітевзисі, постійному користуванні) є земельні ділянки, віднесені до сільськогосподарських угідь, вводиться поняття мінімального податкового зобов’язання (далі – МПЗ).

Відповідно до п. 64 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі – Кодекс) першим роком, за який визначається мінімальне податкове зобов’язання, є 2022 рік.

Платником у частині МПЗ є резидент, який володіє та/або користується (орендує (суборендує), на умовах емфітевзису, постійно користується) земельними ділянками, віднесеними до сільськогосподарських угідь (п.п. 162.1.1 прим.1 п. 162.1 ст. 162 Кодексу).

Підпунктом 170.14.3 п. 170.14 ст. 170 Кодексу встановлено, що визначення загального МПЗ фізичним особам, які не зареєстровані як фізичні особи – підприємці, здійснюється контролюючими органами за податковою адресою таких осіб до 1 липня року, наступного за звітним. 

Звертаємо увагу, що платниками податку до бюджету сплачується лише позитивне значення різниці між сумою загального МПЗ та сумою сплачених протягом податкового (звітного) року податків, зборів, платежів, пов’язаних з виробництвом та реалізацією власної сільськогосподарської продукції та/або з власністю та/або користуванням (орендою, суборендою, емфітевзисом, постійним користуванням) земельними ділянками, віднесеними до сільськогосподарських угідь. 

До загальної суми сплачених протягом податкового (звітного) року податків, зборів, платежів для платника податку – фізичної особи включаються: податок на доходи фізичних осіб (далі – податок) та військовий збір з доходів від продажу власної сільськогосподарської продукції; земельний податок за земельні ділянки, віднесені до сільськогосподарських угідь (п.п. 170.14.5 п. 170.14 ст. 170 Кодексу).

Отже, вперше фізичні особи, які не зареєстровані як фізичні особи – підприємці, отримають податкове повідомлення-рішення з детальним розрахунком суми річного податкового зобов’язання з податку за земельні ділянки, віднесені до сільськогосподарських угідь, до 01.07.2023.

Слід зазначити, що у разі передачі земельних ділянок в оренду (суборенду), емфітевзис або інше користування (при оформленні таких взаємовідносин відповідно до чинного законодавства) МПЗ визначається для орендарів, користувачів на інших умовах таких земельних ділянок у порядку, визначеному Кодексом.

Тобто, для фізичних осіб, які відповідно до норм Цивільного кодексу України, Земельного кодексу України та Закону України від 06 жовтня 1998 року № 161 «Про оренду землі» оформили взаємовідносини щодо передачі сільськогосподарських угідь в оренду (суборенду), емфітевзис або інше користування, МПЗ контролюючим органом не визначається. У такому випадку МПЗ за такі землі сплачує орендар.

Розрахункова сума МПЗ визначається за формулами, встановленими ст. 38 прим.1 Кодексу, в залежності від наявної нормативно грошової оцінки відповідної земельної ділянки або нормативно грошової оцінки 1 гектара ріллі по Автономній Республіці Крим або по області з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого Кодексом для справляння плати за землю; коефіцієнту та кількості календарних місяців, протягом яких земельна ділянка перебуває у власності, оренді, користуванні на інших умовах (в тому числі на умовах емфітевзису) платника податків.

Звертаємо увагу, що відповідно до п. 67 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, для розрахунку МПЗ за 2022 та 2023 податкові (звітні) роки коефіцієнт застосовується із значенням 0,04.

Сума податку у частині позитивного значення різниці між сумою загального МПЗ та загальною сумою сплачених податків, зборів, платежів розподіляється контролюючим органом пропорційно до питомої ваги площі кожної із земельних ділянок, віднесених до сільськогосподарських угідь, та сплачується (перераховується) до місцевих бюджетів за місцезнаходженням таких земельних ділянок.

У разі згоди платника податку з визначеним контролюючим органом загальним мінімальним податковим зобов’язанням та/або розрахованою сумою річного податкового зобов’язання з податку такий платник зобов’язаний сплатити зазначену у відповідному податковому повідомленні-рішенні суму податку протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення (п.п. 170.14.6 п. 170.14 ст. 170 Кодексу). 

Відповідно до п.п 170.14.6 п. 170.14 ст. 170 Кодексу, у разі незгоди платника податку з визначеним контролюючим органом загальним МПЗ та/або розрахованою у відповідному податковому повідомленні-рішенні сумою річного податкового зобов’язання з податку такий платник податку має право у порядку, встановленому ст. 42 Кодексу, протягом 30 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення звернутися до контролюючого органу для проведення звірки даних, використаних для розрахунку суми податку, з наданням підтвердних документів, зокрема щодо:

земельних ділянок, що знаходяться у платника податку у власності та/або постійному користуванні або в оренді (суборенді, емфітевзисі), їх нормативної грошової оцінки та площі;

суми доходу, отриманого від реалізації власної сільськогосподарської продукції;

суми сплачених податків, зборів, платежів.

Що означає поняття тип ПРРО операцій «Інтернет торгівля» з метою заповнення розд. 4 заяви за ф. № 1-ПРРО?

Головне управління ДПС у Дніпропетровській області інформує. 

З метою заповнення розд. 4 «Дані щодо ПРРО» заяви про реєстрацію програмних реєстраторів розрахункових операцій за ф. № 1-ПРРО (далі – Заява за ф. № 1-ПРРО), форма якої затверджена наказом Міністерства фінансів України від 23.06.2020№ 317 «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 14 червня 2016 року № 547», поняття тип програмного реєстратора розрахункових операцій (далі – ПРРО) «Інтернет торгівля» означає, що такий ПРРО встановлений на конкретну господарську одиницю і використовується за адресою, зазначеною в реєстраційній Заяві за ф. № 1-ПРРО, та при його застосуванні можливе залучення касира (інтернет-магазин (сайт)).

Деякі питання екологічного податку

Головне управління ДПС у Дніпропетровській області інформує. 

Порядок справляння екологічного податку за розміщення відходів регулюється нормами Податкового кодексу

України (далі – Кодекс).

Ставки податку за розміщення відходів встановлюються залежно від класу небезпеки та рівня небезпечності відходів (пункт 246.2 статті 246 Кодексу).

Закон України від 20 червня 2022 року № 2320-IX «Про управління відходами» (далі – Закон № 2320), що набрав чинності 09 липня 2023 року, визнав таким, що втратив чинність з дня набрання чинності цим Законом, Закон України «Про відходи» (далі – Закон № 187) та змінив чинний порядок класифікації відходів.

Оскільки Закон № 2320 визнає втрату чинності Закону № 187 та не скасовує всі пов’язані з ним підзаконні нормативно-правові акти, які регулюють питання поводження з відходами, то практичне виконання пункту 246.2 статті 246 Кодексу здійснюється з урахуванням чинних нормативно-правових актів, а саме:

Порядку ведення реєстру об’єктів утворення, оброблення та утилізації відходів (постанова Кабінету Міністрів України від 31 серпня 1998 року № 1360);

Порядку ведення реєстру місць видалення відходів (постанова Кабінету Міністрів України від 03 серпня 1998 року № 1216);

Порядку ведення державного обліку та паспортизації відходів (постанова Кабінету Міністрів України від 01 листопада 1999 року № 2034);

Інструкції про зміст і складання паспорта місць видалення відходів (наказ Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 14.01.1999 № 12, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 03.02.1999 за № 60/3353);

Форми реєстрової карти об’єктів утворення, оброблення та утилізації відходів та Інструкції щодо її складання (наказ Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 17.02.1999 № 41, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 18.03.1999 за № 169/3462);

Типової форми первинної облікової документації № 1-ВТ «Облік відходів та пакувальних матеріалів і тари» та Інструкції щодо її заповнення (наказ Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 07.07.2008 № 342, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 09.09.2008 за № 824/15515);

Рішення Державної служби України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва від 15.07.2014 № 33 «Про необхідність усунення Міністерством охорони здоров’я України порушень принципів державної регуляторної політики згідно з вимогами Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності»;

Класифікатора відходів ДК 005-96 (затверджений та введений в дію наказом Держстандарту України від 29.02.1996 № 89).

Таким чином, платники екологічного податку обчислюють податкові зобов’язання з екологічного податку та декларують їх у порядку, визначеному Кодексом, до внесення відповідних змін до Кодексу.

Про затвердження змін до Порядку обліку платників податків і зборів

Державна податкова служба України інформує про набрання чинності наказом Міністерства фінансів України від 17.07.2023 № 396 «Про затвердження Змін до Порядку обліку платників податків і зборів», зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 29.08.2023 за № 1506/40562 (далі – Наказ).

Наказом положення Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 № 1588, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.12.2011 за № 1562/20300 (далі – Порядок обліку), приводяться у відповідність до Законів України від 15 лютого 2022 року № 2042-IX «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» (далі – Закон № 2042-IX), від 12 січня 2023 року № 2888-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо платіжних послуг» (далі – Закон № 2888-IX), а також удосконалюються окремі питання обліку платників податків у контролюючих органах.

Основні зміни полягають у наступному:

норми Порядку обліку, які стосуються відкриття рахунків у банках та інших фінансових установах, доповнюються аналогічними нормами щодо відкриття рахунків у небанківських надавачів платіжних послуг або електронних гаманців у емітентів електронних грошей;

положення Порядку обліку щодо податкового номера приводяться у відповідність до нової редакції пункту 63.6 статті 63 Кодексу;

уточнюються положення Порядку обліку в частині сплати податків і зборів у разі зміни місцезнаходження суб’єкта господарювання, зокрема зазначається, що у разі зміни місцезнаходження суб’єкта господарювання та його реєстрації як платника податків за новим місцезнаходженням сплата визначених податковим законодавством загальнодержавних податків і зборів, які розподіляються між державним та місцевими бюджетами, та місцевих податків і зборів здійснюється за місцем попередньої реєстрації платника податків до закінчення поточного бюджетного періоду (відповідно до змін, внесених Законом 2042-IX до частини восьмої статті 45 та частини п’ятої статті 78 Бюджетного кодексу України);

усунене дублювання процедур та встановлено, що взяття на облік іноземної компанії у разі, коли єдиною та першою підставою для взяття на облік є підстава отримання іноземною компанією статусу податкового резидента України, здійснюється згідно з Порядком взяття на облік та зняття з обліку іноземної компанії як платника податку на прибуток підприємств зі статусом податкового резидента України, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 13.12.2021 № 663, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 21.01.2022 за № 67/37403 (зміни до пункту 5.4 розділу V Порядку обліку);

передбачено, що заяву за формою № 8-ОПП можливо подати особисто платником податків або представником, уповноваженою на це особою, поштою або в електронній формі (зміни до пункту 11.2 розділ ХІ Порядку обліку);

удосконалено форму заяви про взяття на облік нерезидента або його відокремленого підрозділу (форма № 1-ОПН).

До уваги роботодавців!

Головне управління ДПС у Дніпропетровській області нагадує. 

Плануєте або вже маєте трудові відносини з вагітними жінками та працівниками, які виховують дітей до 14 років? Дізнайтеся, в яких випадках їм не можна відмовляти в працевлаштуванні, які відпустки й пільги ви маєте їм надавати та про інші важливі нюанси.

На прохання вагітної жінки, жінки, яка має дитину до 14 років, дитину з інвалідністю або доглядає за хворим членом сім’ї, або особи, яка виховує малолітніх дітей без матері, ви зобов’язані перевести їх на неповний робочий день/тиждень.

Матерям дітей до півтора року, крім загальної перерви для відпочинку й харчування, надаються додаткові перерви для годування дитини – по 30 хвилин (60 хвилин, якщо дітей двоє й більше) кожні три години.

Також у разі необхідності ви маєте надати вагітним жінкам і жінкам із дітьми до 14 років або дітьми з інвалідністю путівки до санаторіїв та будинків відпочинку безплатно або на пільгових умовах, а також надати їм матеріальну допомогу.

Ви не можете з власної ініціативи звільнити вагітних жінок і матерів із дітьми віком до трьох років (до шести років – якщо жінка подовжила відпустку для догляду за дитиною), одиноких матерів із дитиною до 14 років або дитиною з інвалідністю. Навіть за повної ліквідації підприємства або закінчення строкового трудового договору ви маєте працевлаштувати таких працівниць.

У вересні 2023 року до загального фонду державного бюджету надійшло 10,9 млрд грн акцизного податку

У вересні 2023 року до загального фонду Державного бюджету України надійшло акцизного податку з вироблених в Україні та ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції) у сумі 10,9 млрд гривень. Це становить 126,2 відс. показника доходів, доведеного Міністерством фінансів України (додатково надійшло 2,26 млрд грн), та на 1,7 млрд грн, або на 18,6 відс. перевищує надходження вересня минулого року.

Виконання показників доходів досягнуто за рахунок додаткових надходжень по вироблених в Україні:

тютюнових виробах – на 2,8 млрд грн, або 167,2 відс. від доведеного показника доходів (4,2 млрд грн);

лікеро-горілчаній продукції – на 0,13 млрд грн, або 132,3 відс. від доведеного завдання (0,39 млрд грн);

виноробній продукції (без додавання спирту) – на 0,06 млрд грн, або 159,1 відс. від доведеного показника доходів (0,1 млрд грн).

Також повідомляємо, що за рахунок впровадження норми Закону щодо перенесення на виробників та імпортерів тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, обов’язку сплати 5-відс. акцизного податку з роздрібного продажу тютюнових виробів, суттєво збільшились доходи місцевих бюджетів з цього податку. Так, за період січень – серпень 2023 року середньомісячна сума задекларованого 5 % акцизного податку виробниками та імпортерами становить 655,6 млн грн, що в 2,8 раза більше таких показників до запровадження цієї норми (234,1 млн грн за січень – квітень 2022 року).  

Отримання інформації про доходи з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків

Головне управління ДПС у Дніпропетровській області інформує. 

Про те, як отримати інформацію з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків (далі – Державний реєстр) про джерела/суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку та військового збору, читайте далі.

Статтею 70 Податкового кодексу України передбачено, що до інформаційної бази Державного реєстру включаються дані про фізичних осіб, зокрема про джерела отримання доходів, суми нарахованих та/або отриманих доходів, суми нарахованих та/або сплачених податків.

Порядок отримання відомостей з Державного реєстру визначено розділом X Положення про реєстрацію фізичних осіб у Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків, затвердженого наказом Мінфіну від 29.09.2017 № 822, згідно з яким відомості з Державного реєстру є документом, який безоплатно надається контролюючим органом за зверненням фізичної особи – платника податків (його представника) щодо отримання відомостей з Державного реєстру та свідчить про наявність або відсутність відомостей про таку особу в Державному реєстрі.

Для отримання відомостей про себе з Державного реєстру фізична особа звертається особисто або через представника до контролюючого органу за своєю податковою адресою (місцем проживання) або до будь-якого контролюючого органу, подає документ, що посвідчує особу, та заяву за формою № 10ДР. Представник додає до заяви за формою № 10ДР довіреність, засвідчену в нотаріальному порядку, на отримання відомостей з Державного реєстру, документ, що посвідчує особу такого представника, та ксерокопію (з чітким зображенням) документа, що посвідчує особу довірителя.

Фізична особа – платник податків може отримати відомості з Державного реєстру про джерела/суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку та військового збору в один із таких способів:

- в паперовому вигляді – шляхом звернення особисто або через представника до контролюючого органу за своєю податковою адресою або до будь-якого контролюючого органу – відповідно до вимог розділу Х Положення про реєстрацію фізичних осіб у Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.09.2017 № 822 (із змінами);

- в електронному вигляді – шляхом надсилання запиту щодо отримання відомостей з Державного реєстру про джерела/суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку та військового збору за допомогою інформаційно-комунікаційної системи «Електронний кабінет» (cabinet.tax.gov.ua) (далі – Електронний кабінет).

Вхід до Електронного кабінету здійснюється за адресою http://cabinet.tax.gov.ua, а також через вебпортал ДПС.

Порядок функціонування Електронного кабінету визначається наказом Міністерства фінансів України від 14.07.2017 № 637 «Про затвердження Порядку функціонування Електронного кабінету», зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 01.08.2017 за № 942/30810.

Електронний кабінет складається із двох функціональних частин: відкрита (загальнодоступна) та приватна (особистий кабінет).

Вхід до приватної частини (особистого кабінету) Електронного кабінету здійснюється після проходження користувачем електронної ідентифікації онлайн з використанням кваліфікованого електронного підпису будь-якого акредитованого центру сертифікації ключів – кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг або через Інтегровану систему електронної ідентифікації – id.gov.ua (MobileID та BankID). 

Фізична особа – платник податків засобами Електронного кабінету може отримати у відповідь на запит відомості з Державного реєстру про джерела/суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку та військового збору в електронному вигляді, засвідчені кваліфікованою електронною печаткою ДПС.

Електронний документ, засвідчений кваліфікованою електронною печаткою ДПС, є аналогом паперового документа, виданого контролюючим органом.

Інструкція щодо дій користувача для отримання такого електронного документа знаходиться на вебпорталі ДПС за адресою: http://tax.gov.ua у приватній частині Електронного кабінету розділі: Допомога → ЕК для громадян → Отримання відомостей з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків. 

Декларування доходів: основні випадки подання податкової декларації про майновий стан і доходи

Головне управління ДПС у Дніпропетровській області нагадує, що відповідно до ст. 67 Конституції України кожен зобов’язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом. Усі громадяни щорічно подають до податкових інспекцій за місцем проживання декларації про свій майновий стан та доходи за минулий рік у порядку, встановленому законом.

Основні випадки подання податкової декларації про майновий стан і доходи:

- отримання окремих видів доходів, що не підлягають оподаткуванню при виплаті, але не звільнених від оподаткування (п.п.168.1.3 п.168.1 ст.168 Податкового кодексу України (далі – ПКУ));

- отримання доходів від особи, яка не є податковим агентом (від інших фізичних осіб (резидентів або нерезидентів)) (п.п.168.2.1 п.168.2 ст.168 ПКУ);

- іноземні доходи (п.п.170.11.1 п.170.11 ст.170 ПКУ);

- для отримання податкової знижки (ст.166 ПКУ).

Особливості заповнення податкової звітності з ПДВ платниками податку, що реорганізовуються, та їх правонаступниками

Відповідно до п. 200¹.3 ст. 200¹ Податкового кодексу України (далі – Кодекс) сума Σ накл. платника, реорганізованого шляхом поділу (з якого здійснюється виділ), сформована на момент державної реєстрації припинення юридичної особи правонаступника, використовується під час обрахунку суми Σ накл.  правонаступника такого платника податку пропорційно до отриманої частки майна згідно з розподільчим балансом.

Порядком електронного адміністрування податку на додану вартість, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 569 «Деякі питання електронного адміністрування податку на додану вартість» (далі – Порядок № 569) встановлено, що сума податку (Σ накл.) платника податку, реорганізованого шляхом приєднання, злиття, перетворення, сформована на дату державної реєстрації припинення юридичної особи, використовується під час обчислення суми податку (Σ накл.) правонаступника такого реорганізованого платника податку за умови повідомлення таким реорганізованим платником податку контролюючого органу відповідно до п.п.  16.1.10 п. 16.1 ст. 16 Кодексу та з урахуванням результатів проведеної згідно з  п.п. 78.1.7 п. 78.1 ст. 78 Кодексу перевірки.

Форма Заяви про повернення суми бюджетного відшкодування та/або суми коштів на рахунку в СЕА ПДВ та/або врахування реєстраційної суми платника податку, що реорганізовується, в обрахунку реєстраційної суми правонаступника (Додаток 4 до податкової декларації з податку на додану вартість) (далі – Заява) затверджена наказом Міністерства фінансів України від 28.01.2016 № 21 «Про затвердження форм та Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість» (зі змінами) (далі – Наказ № 21).

Сума податку (Σ накл.) платника податку, що реорганізовується шляхом поділу (з якого здійснюється виділ), зазначається таким платником податку у Заяві (таблиця 4 додатку 4) відповідно до розподіленої частки майна згідно з розподільчим балансом, яка подається у складі податкової декларації з податку із зазначенням платників податку – правонаступників.

Сума податку (Σ накл.) платника податку, що є правонаступником платника податку, якого реорганізовано, зазначається таким платником податку – правонаступником у заяві відповідно до отриманої частки майна згідно з розподільчим балансом, яка подається у складі податкової декларації з податку із зазначенням платників податку, яких реорганізовано. Така Заява (таблиця 5 додатку 4) подається після підтвердження суми податку (Σ накл.) документальною перевіркою контролюючого органу.

При заповненні податкової звітності платнику податку, що реорганізовується, та правонаступнику слід звернути увагу на відповідність показників у таблицях 4 та 5 додатку 4 до декларації, зокрема:

суми (Σ накл.), зазначені у кол. 3 таблиці 5 додатка 4, повинні відповідати сумі (Σ накл.), зазначеної у кол. 3 таблиці 4 додатка 4  платника податку, що реорганізується;

реєстраційна сума (Σ накл.), зазначена у кол. 4 таблиці 5 додатка 4, повинна відповідати сумі ліміту (Σ накл.) платника податку, що реорганізується згідно з часткою, зазначеною ним у розподільчому балансі/передавальному акті, з урахуванням винесених податкових повідомлень-рішень за наслідками проведеної контролюючим органом  документальної перевірки платника, що реорганізується.

Зазначені правонаступником у графах 5 та 6 таблиці 5 додатку 4 дата, номер акту (довідки) перевірки повинні відповідати даті та номеру акту (довідки) перевірки, зазначеному платником у таблиці 3 (графи 6 та 7) додатку 2 до Декларації, а також номеру та даті акту перевірки, складеному контролюючим органам по платнику, що реорганізується.

РРО/ПРРО: особливості зазначення форм розрахунків та їх видів

Головне управління ДПС у Дніпропетровській області нагадує, що відповідно до Закону України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», із змінами та доповненнями (далі – Закон № 265) за загальним правилом, суб'єкти господарювання, незалежно від організаційно правової форми, які здійснюють розрахунки в готівковій та/або в безготівковій формі у сфері торгівлі громадського харчування та послуг застосовують РРО/ПРРО, крім умов та форм наведених у нормативно-правових актах.

Так, відповідно до:

- ст. 9 Закону № 265: РРО, ПРРО та розрахункові книги (далі – РК) не застосовуються;

- постанови Кабінету Міністрів України від 23 серпня 2000 року № 1336 із змінами: РРО та ПРРО не застосовуються з обов’язковим використанням РК.

На сьогодні існує лише 2 форми розрахунків: ГОТІВКОВА та БЕЗГОТІВКОВА.

БЕЗГОТІВКОВА форма розрахунків не передбачає приймання готівкових коштів (купюр та монет), що є фундаментальною ознакою ГОТІВКОВОЇ форми.

У свою чергу, та як правило притаманні обом формам розрахунків, може бути, зокрема, продаж товарів:

  • у кредит;
  • на умовах після плати;
  • з відстроченням чи розстрочення платежів;
  • та інші види розрахунку, які більш якісно характеризують правовідносини, що склались між покупцем та продавцем.

Щодо стягнення податкового боргу

Головне управління ДПС у Дніпропетровській області нагадує, що Законом України від 30 червня 2023 року № 3219-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану» пункт 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі – Кодекс) доповнено пунктом 69.40, відповідно до якого встановлено, що тимчасово, з 01 серпня 2023 року контролюючі органи не здійснюють передбачені статтями 59 – 60, 87 – 101 Кодексу заходи з погашення податкового боргу, що виник до 24 лютого 2022 року:

- щодо платників податків – суб’єктів господарювання, податкова адреса яких станом на дату початку тимчасової окупації є тимчасово окуповані російською федерацією території України, – до останнього числа місяця, в якому була завершена тимчасова окупація, а у випадку зміни платником податків місцезнаходження на іншу територію України – до дати проведення державної реєстрації зміни місцезнаходження;

- щодо платників податків – суб’єктів господарювання, податкова адреса яких станом на дату початку бойових дій є території, на яких ведуться активні бойові дії, – до останнього числа місяця, в якому було завершено бойові дії на відповідних територіях, а у випадку зміни платником податків місцезнаходження на іншу територію України – до дати проведення державної реєстрації зміни місцезнаходження;

- щодо платників податків – суб’єктів господарювання, податкова адреса яких станом на дату початку можливих бойових дій є території можливих бойових дій, – до останнього числа місяця, в якому була припинена можливість бойових дій на відповідних територіях, а у випадку зміни платником податків місцезнаходження на іншу, територію України – до дати проведення державної реєстрації зміни місцезнаходження;

- щодо платників податків – фізичних осіб (у тому числі осіб, які провадять незалежну професійну діяльність), місцем проживання яких є тимчасово окуповані російською федерацією території України або території, на яких ведуться активні бойові дії, або території можливих бойових дій, – до останнього числа місяця, в якому була завершена тимчасова окупація або бойові дії, або припинена можливість бойових дій на відповідних територіях.

Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.

Дати завершення тимчасової окупації, завершення бойових дій, та дати припинення можливості бойових дій визначаються відповідно до даних Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією.

При цьому встановлено, що для платників податків, відносно яких контролюючим органам не застосовуються заходи стягнення згідно з цим підпунктом, зупиняється перебіг строків давності, визначених пунктом 102.4 статті 102 Кодексу.

Зазначимо також, що Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, затверджено наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022  № 309, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 23.12.2022 за № 1668/39004 (зі змінами).

Таким чином, до платників податків, податковою адресою/місцем проживання яких є тимчасово окуповані російською федерацією території України або території, на яких ведуться активні бойові дії, або території можливих бойових дій, контролюючі органи тимчасово (до настання вищезазначених подій) не застосовують заходи зі стягнення (погашення) податкового боргу, що виник до 24.02.2022.

Заяву про включення до Реєстру волонтерів можна подати за допомогою ЕК «Для громадян»

Головне управління ДПС у Дніпропетровській області звертає увагу платників, що подання заяви про включення до Реєстру волонтерів в електронній формі в Електронному кабінеті можливо у режимі «Заява до Реєстру волонтерів» у ЕК «Для громадян» або у «Введення звітності» режиму «Додатково».

Для подання заяви потрібно:

- пройти ідентифікацію,

- увійти до особистого кабінету,

- обрати режим «Заява до Реєстру волонтерів» у ЕК «Для громадян»

або

- заповнити форму F1308302 у «Введення звітності» з режиму «Додатково»,

- підписати та надіслати заяву до контролюючого органу.

Участь у засіданні міської робочої групи

Відділ комунікацій з громадськістю управління інформаційної взаємодії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (територія обслуговування - Криворізький регіон) повідомляє.

Нещодавно, у виконавчому комітеті Криворізької міської ради відбулось засідання робочої групи з питань виконання показників доходів бюджету Криворізької міської територіальної громади.

На засіданні був присутній начальник Криворізького відділу податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб Головного управління ДПС у Дніпропетровській області Євгеній Кретов.

В ході заходу обговорювали надходження коштів до бюджету, очікуване виконання дохідної частини бюджету міста, стан податкової заборгованості по платежам до бюджету та вжиті заходи по скороченню податкової заборгованості. 

Засідання міської робочої групи в онлайн форматі

Відділ комунікацій з громадськістю управління інформаційної взаємодії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (територія обслуговування - Криворізький регіон) інформує.

Нещодавно в онлай режимі на платформі ZOOM відбулось засідання міської робочої групи з питань соціально-економічного захисту найманих працівників. Від Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на засіданні була присутня заступник начальника Криворізького відділу податків і зборів з фізичних осіб та проведення камеральних перевірок управління оподаткування фізичних осіб Головного управління ДПС у Дніпропетровській області Алла Талдонова.

В режимі ZOOM-конференції у відкритому діалозі обговорювались питання щодо виконання планових показників по єдиному податку та податку з доходів фізичних осіб за 9 місяців 2023 року в цілому по місту. Також зауважили на актуальних питаннях по легалізації найманих працівників та детінізацї трудових відносин.

Наприкінці зустрічі визначили орієнтири щодо проведення спільної інформаційної роботи з суб’єктами господарювання та співпраці служб.