ПОЛОЖЕННЯ про органи самоорганізації населення

ТИПОВЕ ПОЛОЖЕННЯ
про органи самоорганізації населення
 
 
1. Загальні положення

1.1. Типове положення про органи самоорганізації населення (надалі - Положення) визначає правовий статус, порядок організації та діяльності органів самоорганізації населення в районі.

1.2. Орган самоорганізації населення є однією з форм участі членів територіальної громади району вирішенні окремих питань районного значення.

1.3. У районі органи самоорганізації населення представлені будинковими, вуличними комітетами.

1.4. Орган самоорганізації населення діє на підставі Конституції України, Закону України «Про органи самоорганізації населення» та інших законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, рішень міської та відповідної районної у місті рад, їх виконкомів, розпоряджень міського голови, голови Інгулецької районної у місті ради, положень про органи самоорганізації населення, рішень зборів (конференцій) жителів за місцем проживання.

1.5. Орган самоорганізації населення, уразі реєстрації, наділяється правом юридичної особи, яка має печатку зі своїм найменуванням.

1.6. Орган самоорганізації населення створюється за територіальною ознакою.

Територія, у межах якої діє орган самоорганізації населення, визначається рішенням районної у місті ради, що дала згоду на створення:

- вуличного - у межах кількох, однієї або частини вулиці з прилеглими провулками в місцях індивідуальної забудови;

- будинкового комітету - у межах будинку (кількох будинків) в державному і громадському житловому фонді та фонді житлово-будівельних кооперативів;

2. Основні завдання, принципи організації діяльності

органів самоорганізації населення

2.1. Основними завданнями органів самоорганізації населення є:

- створення умов для участі жителів району у вирішенні питань районного значення в межах Конституції законів України;

- задоволення соціальних, культурних, побутових та інших потреб жителів шляхом сприяння у наданні їм відповідних послуг;

- участь у реалізації районних програм соціально-економічного, культурного розвитку відповідної території, інших районних програм.

2.2. Організація та діяльність органу самоорганізації населення ґрунтується на принципах:

- законності;

- гласності;

- добровільності щодо взяття окремих повноважень районної у місті ради;

- територіальності;

- виборності;

- підзвітності, підконтрольності та відповідальності перед Інгулецькою районною у місті радою, жителями, які обрали орган самоорганізації населення;

- фінансової та організаційної самостійності.

 3. Порядок створення органу самоорганізації населення

3.1. З ініціативою про створення органу самоорганізації населення до районної у місті ради можуть звернутися збори (конференція) жителів за місцем проживання за умови, якщо в них брало участь (було представлено) не менше половини жителів відповідної території, які мають право голосу. На зборах (конференції) жителів за місцем проживання обирається ініціативна група, члени якої будуть представляти інтереси жителів - учасників зборів (конференції) в Інгулецькій  районній у місті раді.

3.2. Ініціативна група подає до Інгулецької районної у місті ради заяву про створення органу самоорганізації населення, протокол зборів (конференції) жителів за місцем проживання про ініціювання створення органу самоорганізації населення із зазначенням його основних напрямів діяльності, список учасників зборів (конференції) із зазначенням прізвища, імені, по батькові, року народження, серії і номера паспорта та домашньої адреси.

3.3. Питання про створення органу самоорганізації населення, внесене на розгляд Інгулецької районної у місті ради, розглядається на найближчому її засіданні за участі членів ініціативної групи зборів (конференції) жителів за місцем проживання. У рішенні про надання згоди на створення органу самоорганізації населення мають бути визначені його назва, основні напрями діяльності, повноваження та умови їх здійснення, територія, в межах якої має діяти орган самоорганізації населення.

3.4. Орган самоорганізації населення обирається зборами (конференція жителів за місцем проживання на основі загального, рівного виборчого права шляхом таємного голосування жителів, які на законних підставах прожива­ють на відповідній території. Право голосу на виборах мають жителі, які досягай на день їх проведення вісімнадцяти років. Не мають права голосу жителі, яких визнано судом недієздатними. Загальний склад органу самоорганізації населення визначається зборами (конференцією) жителів за місцем проживання.

3.5. Організація проведення зборів (конференції) жителів за місцем проживання, як правило, покладається на виконавчий орган районної у місті ради.

3.6. Орган самоорганізації населення обирається у складі керівника, заступника (заступників) керівника, секретаря, інших членів. Обраними до складу органу самоорганізації населення вважаються особи, які одержали більше половини голосів учасників зборів (конференції) жителів за місцем проживання.

3.7. Члени органу самоорганізації населення можуть бути достроково відкликані за рішенням зборів (конференції) жителів за місцем проживання, що утворили даний орган.

3.8. Переобрання органу самоорганізації населення, відкликання, обрання окремих його членів замість вибулих чи зміна кількісного складу органу самоорганізації населення здійснюється зборами (конференцією) жителів за місцем проживання в порядку, визначеному цим Положенням.

3.9. Збори (конференція) жителів на підставі рішення Інгулецької районної у місті ради про створення органів самоорганізації населення відповідно до Конституції та законів України, інших нормативно-правових актів, Типового положення про органи самоорганізації населення затверджують положення про орган самоорганізації населення.

3.10. У положенні зазначаються:

- назва та адреса органу самоорганізації населення;

- основні завдання та напрями діяльності;

- права і обов'язки членів;

- територія, у межах якої діє орган ;

- строк повноважень органу самоорганізації населення та порядок дострокового припинення його діяльності;

- порядок використання коштів, іншого майна та звітності;

- інші питання, пов'язані з діяльністю органу самоорганізації населення.

3.11. Легалізація органу самоорганізації населення є обов’язковою і здійснюється шляхом його реєстрації або повідомлення про заснування. Уразі реєстрації орган самоорганізації населення набуває статусу юридичної особи.

3.12. Контроль за додержанням органом самоорганізації населення положення про нього покладається на Інгулецьку районну у місті раду та її виконавчий орган.

 4. Власні і делеговані повноваження органу самоорганізації населення

4.1. Органу самоорганізації населення у межах території його діяльності під час його утворення можуть надаватися власні повноваження:

- представляти разом із депутатами інтереси жителів будинку, вулиці, у Інгулецькій районній у місті раді та її виконавчому органі;

- сприяти додержанню Конституції та законів України, реалізації актів Президента України та органів виконавчої влади, рішень міської ради, Інгулецької районної у місті ради та її виконавчих органів, розпоряджень міського голови, голови Інгулецької районної у місті ради;

- вносити у встановленому порядку пропозиції до проектів районних програм соціально-економічного і культурного розвитку та проектів районних бюджетів;

- організовувати на добровільних засадах участь населення у здійсненні заходів щодо охорони навколишнього природного середовища, проведення робіт із благоустрою, озеленення та утримання в належному стані садиб, дворів, вулиць, площ, парків, кладовищ, братських могил, обладнанні дитячих і спортивних майданчиків, кімнат дитячої творчості, клубів за інтересами тощо, охорони пам'яток історії та культури, ліквідації наслідків стихійного лиха, будівництві і ремонті шляхів, тротуарів, комунальних мереж, об'єктів загального користування з дотриманням встановленого законодавством порядку проведення таких робіт, з цією метою можуть створюватися тимчасові або постійні бригади, використовуватися інші форми залучення населення;

- надавати необхідну допомогу органам пожежного нагляду в здійсненні протипожежних заходів, організовувати вивчення населенням правил пожежної безпеки, брати участь у здійсненні громадського контролю за додержанням вимог пожежної безпеки;

- сприяти відповідно до законодавства правоохоронним органам у забезпеченні ними охорони громадського порядку;

- розглядати звернення громадян, вести прийом громадян;

- сприяти депутатам відповідних рад в організації їх зустрічей з виборцями, прийому громадян і проведенні іншої роботи;

- інформувати громадян про діяльність органу самоорганізації населення, організовувати обговорення проектів його рішень із найважливіших питань;

- інші повноваження, визначені законодавчими актами України.

Орган самоорганізації населення набуває власних повноважень із дня його легалізації в порядку, визначеному Законом України «Про органи самоорганізації населення».

4.2. Повноваження, делеговані за дорученням органу самоорганізації населення районною у місті радою:

- організовувати мешканців для участі у міських, районних заходах;

- сприяти уточненню бази даних Державного реєстру виборців під час проведення виборів президента України, народних депутатів України, депутатів місцевих рад, референдумів;

- надавати списки громадян призовного віку у відповідний районний військовий комісаріат;

- застосовувати заходи громадського впливу на громадян, що порушують громадський порядок;

- організовувати мешканців для боротьби зі стихійними звалищами сміття;

- сприяти укладанню угод мешканцями на вивіз побутового сміття;

- вносити пропозиції і звертатися з клопотанням стосовно питань, що належать до відома органу самоорганізації населення до міської, районної у місті рад, їх виконавчих комітетів, постійних комісій міської, районних у місті рад, суб'єктів господарювання, що розташовані на території району;

- забезпечувати утримання в належному санітарному стані в багатоквартирних будинках місць загального користування (коридорів, горищ, підвалів), сприяти збереженню ліфтового господарства;

- проводити роз'яснювальну роботу з мешканцями щодо своєчасних розрахунків за теплову енергію, енергоносії, житлово-комунальні послуги;

- сприяти організації зборів, сходів громадян;

- видавати мешканцям і затверджувати печаткою довідки з місця проживання, побутові характеристики, акти обстеження житлово-побутових умов мешканців (для вуличних комітетів);

- сприяти здійсненню контролю за дотриманням іншими суб'єктами правил забудови міста, вимог щодо раціонального використання природних ресурсів;

- брати участь у проведенні огляду та відбору будинків для поточного і капітального ремонтів у житловому фонді міста (для будинкових комітетів);

 5. Структура і управління органом самоорганізації населення

5.1. Кількісний склад органу самоорганізації населення визначається зборами мешканців.

5.2. Члени органу самоорганізації населення виконують свої обов'язки на громадських засадах.

5.3. Керівник органу самоорганізації населення - особа, яка обирається зборами (конференцією) жителів за місцем проживання та очолює орган самоорганізації населення і наділена відповідними повноваженнями у здійсненні організаційно-розпорядчих функцій у порядку, передбаченому положенням про цей орган.

Керівник органу самоорганізації населення:

- організовує роботу цього органу;

- скликає і проводить його засідання;

- організовує  виконання рішень органу самоорганізації населення;

- є розпорядником коштів, підписує рішення та інші документи органу самоорганізації населення;

- представляє цей орган у відносинах з фізичними і юридичними особами;

- виконує доручення органу самоорганізації населення;

- здійснює інші повноваження, визначені Законом України «Про органи самоорганізації населення» та іншими законами України, а також прийнятим відповідно до них положенням.

У разі відсутності керівника органу самоорганізації населення або неможливості виконання ним своїх обов'язків з інших причин його повноваження виконує заступник керівника або секретар в порядку і межах, передбачених Положенням.

5.4. Секретар органу самоорганізації населення:

- організовує підготовку засідання органу самоорганізації населення та питань, що виносяться на його розгляд;

- забезпечує ведення діловодства;

- забезпечує своєчасне доведення до відповідних суб'єктів господарювання рішень органу самоорганізації населення, контролює стан їх виконання;

- виконує інші передбачені положенням обов'язки.

У разі відсутності керівника органу самоорганізації населення та його заступника або неможливості виконання ними своїх обов'язків з інших причин повноваження керівника цього органу в порядку і межах, передбачених положенням, виконує секретар.

 6. Організація діяльності органу самоорганізації населення

6.1. Орган самоорганізації населення інформує населення про своє місцезнаходження, час роботи і прийом громадян.

Орган самоорганізації населення не рідше одного разу на рік звітує про свою діяльність на зборах (конференції) жителів за місцем проживання. Громадяни, які проживають на території дії органу самоорганізації населення, мають право знайомитися з його рішеннями, а також отримувати засвідчені секретарем цього органу копії рішень, прийнятих органом самоорганізації населення.

6.2. Формою роботи органу самоорганізації населення є засідання. Засідання органу самоорганізації населення скликаються його керівником або заступником керівника в міру необхідності, але не рідше одного разу на квартал. Порядок позачергового скликання засідання органу самоорганізації населення визначається положенням про цей орган самоорганізації.

Засідання органу самоорганізації населення є правомочним, якщо в ньому бере участь більше половини його загального складу.

Для забезпечення роботи орган самоорганізації населення може утворювати комісії, робочі групи, інші свої органи в порядку, визначеному положенням про цей орган.

6.3. Орган самоорганізації населення з питань, віднесених до його повноважень, може приймати рішення організаційно-розпорядчого характеру. Рішення органу самоорганізації населення вважається прийнятим, якщо за нього проголосувало більше половини загального складу цього органу. Рішення органу самоорганізації населення, що не відповідають чинному законодавству або прийняті з питань, не віднесених до його повноважень, зупиняються відповідною районною у місті радою з одночасним зверненням до суду про скасування такого рішення. 

7. Матеріальна та фінансова основа органу самоорганізації населення

7.1. Фінансовою основою діяльності органу самоорганізації населення є:

- кошти відповідного районного бюджету для здійснення наданих органу самоорганізації населення повноважень;

- добровільні внески фізичних і юридичних осіб;

- інші надходження, не заборонені законодавством.

Орган самоорганізації населення самостійно використовує фінансові ресурси, отримані з відповідного районного бюджету, на цілі та в межах, визначених відповідною радою.

7.2. Орган самоорганізації населення для виконання своїх повноважень користується майном згідно з чинним законодавством.

 8. Строк повноважень органу самоорганізації населення,

порядок їх дострокового припинення та ліквідації

8.1. Орган самоорганізації населення обирається терміном на строк повноважень міської, районної у місті рад, якщо інше не передбачено рішенням Інгулецької районної у місті ради.

8.2. Повноваження органу самоорганізації населення можуть бути достроково припинені у разі:

- невиконання рішень міської ради, Інгулецької районної у місті ради, їх виконавчих органів - за рішенням Інгулецької районної у місті ради, яка дала згоду на його створення;

- невиконання рішень зборів (конференції) жителів за місцем проживання або невиконання своїх повноважень, а також саморозпуску - за рішенням зборів (конференції) жителів за місцем проживання;

- порушення Конституції і законів України, інших актів законодавства - за рішенням суду.

Орган самоорганізації населення припиняє свої повноваження також у разі перебудови або реорганізації будинків, вулиць, у межах яких вони діють, якщо така перебудова, реорганізація пов'язана з відселенням (переселенням) жителів, які брали участь у зборах (конференції), що заснували цей орган.

8.3. Дострокове припинення повноважень органу самоорганізації населення тягне за собою припинення діяльності цього органу.

 9. Гарантії діяльності та відповідальність органу

самоорганізації населення за порушення законодавства

9.1. Члени органу самоорганізації населення за запрошенням мають право брати участь у засіданнях відповідних районних у місті рад та їх виконавчих органів, що стосуються їх діяльності.

9.2. Прийняття органом самоорганізації населення рішень, що суперечать Конституції і законам України, актам законодавства, положенню про цей орган та іншим рішенням міської, районної у місті ради, їх виконавчих органів, розпорядженням міського голови, голови районної у місті ради, рішенням зборів (конференції) жителів за місцем проживання, місцевого референдуму, може бути підставою для припинення діяльності органу самоорганізації населення або позбавлення його повноважень.